lørdag 21. juli 2012

Hva er din ”MÅ GJØRE” på reise?

Jeg ble sittende og snakke med en av leverandørene på jobb, og vi kom inn på temaet ferie, og hvor det var ”best” og dra. Jeg fortalte at jeg skulle en tur utenlands.
"Hvor skal du?" Spurte han.
Jeg fortalte han om min kommende reise, og han lyste.

«Jeg planlegger en tur selv,» sa han med lav stemme. "Jeg bør nok fortelle jobben at jeg må forlate. Det holder å fortelle om det foreløpig, men jeg har ikke gitt min oppsigelse ennå. "
Vår samtale gikk umiddelbart over til å snakke om reise. Han var 23 og følte at han ikke hadde vært mange steder, til tross for at han allerede hadde besøkt Colombia, India og Nord-Amerika.
Hva som trigget oss mest var de erfaringene vi begge likte mens vi reiser.
"Jeg vet ikke med deg," sa han, "men jeg har en tendens til å kjede meg mens jeg reiser. Og jeg liker ikke å bli lei. "
Jeg ventet på at han skulle si at han trengte konstant stimulering av ting å gjøre og aktiviteter, men det viser seg at det han mente var om det fantes et sted som hadde ”kvalifikasjonene” han så etter i en reise. Vi var begge enige om at MAT-opplevelser var viktige, og han hadde mer igjen av å snakke med interessante mennesker enn museer og nasjonale landemerker.

Når jeg reiser, er jeg interessert i historien til et sted, men bare fordi det har bidratt til å forme dagens kultur og psyke av sine folk. Jeg pleier å foretrekke kulturelle museer enn kunstmuseer og få litt glede av å besøke kirker eller se på interessante bygninger (med mindre jeg er sammen med en, som uvegerlig kan forklare hvorfor bygningen er arkitektonisk betydelig fra et strukturelt synspunkt - det er uendelig fascinerende ).
Det som gjør at jeg elsker å reise er sanseopplevelser. Jeg kan lett tilbringe en dag i en mat -markedet, prøvesmake lokale delikatesser, se hvordan de lokale folkene velger råvarer, prute på ting, oppdage nye interessante produkter og mat og småprate med leverandørene.
God mat er svært viktig for meg når jeg reiser (som min gode venn leverandøren var ettertrykkelig enig i). Tilsvarende fortalte jeg at jeg skulle gå timer for å se en foss eller andre naturlige underverk. Jeg elsker en god tur og sjekke ut rare edderkopper, bær og sopp i en skog, eller bare å sykle rett utenfor sentrum.
Jeg, for eksempel, virkelig nyter alle de menneskene jeg møter når jeg reiser.
Jeg elsker å snakke med fremmede og de kulturelle nyansene som skiller seg fra sted til sted.

For meg er den nåværende tilstand av et sted viktigere for meg enn hva det var eller hva det potensielt kan være i fremtiden. Jeg liker å ta historien i betraktning, og deretter la det gå, ta en hard titt på realitetene for folk på et bestemt sted i tiden. Jeg er interessert i påvirkning av politikk og kulturelle normer og hvor mye som påvirker hvordan folk oppfører seg.
Siden jeg er en ”medie” person, vil jeg se hvordan folk er koblet til resten av verden, hvordan de bruker teknologien og hvordan de ser seg selv i forhold til sine naboer og fjerne land.
Jeg vil ta en dag og bare lære om lokalbefolkningen.
Men nok om hva jeg liker.
Hva liker du spesielt med å reise?
Søker du ut visse ting?
Er du glad for og bare utforske de store attraksjonene og gå videre?
Eller er det noe mer (tør jeg si metafysisk) når det kommer til reise for deg?


0 Kommentar(er):

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din, jeg leser hver og en!
Hvis du trenger et mer direkte svar kontakt meg på min e-post; frkbilmerke@gmail.com, eller send meg en melding på Facebook:) DIN kommentar lyser opp dagen min! ♥
Takk for besøket :)

© FrkBilmerke's Reiseblogg, AllRightsReserved.

Designed by H.S.L