torsdag 19. juli 2012

Lei av å være sliten på ferie?



Soloppgangen (valg eller ikke) koster oss dyrebar søvntid.

Jeg vet ikke sikkert når det startet for meg. Sannsynligvis et sted på Rhodos med en tidlig busstur for mange eller på et hotell med tv på rommet. Jeg ender med å lide av søvn underskudd.
Jeg vet ikke sikkert hvor mange timers søvn jeg bør få på en natt når jeg reiser, men er ganske sikker på at jeg ikke får nok.
Hvor mye søvn trenger vi?
Sju til ni timer per natt?(I følge eksperter) Jeg får vel mer eller mindre seks og en halv ... hvis jeg er heldig. Jeg har vært skyldig i dette i det siste, hjemme, med det er ingen unnskyldning når du ikke har TV til rådighet. Så en del av problemet er nettopp våre nattlige personligheter. Men reiser har virkelig forverret søvnløshet og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forbedre det.

 Jeg skylder på noen sentrale faktorer:

Tidlige turer: Hvorfor hver tur ser ut til å starte tidlig om morgenen, selv til steder der den beste tiden å besøke er ikke nødvendigvis ved begynnelsen eller midt på dagen? Ikke å ha en bil vanskeliggjør evnen til å sove før en anstendig tid og fortsatt gå ut for å se ting ved bruk av offentlig transport.

Europeiske klokke-tider: Dette er definitivt ikke et problem i Norge, men på Rhodos er middagstid ni på det aller tidligste. Jeg flytter tidsplaner og er sjelden sulten før ti. Så jeg spiser sent, noe som betyr at du egentlig ikke kommer deg i seng før du plutselig må opp igjen, og morgenen starter.

Alkohol: Man drikker mer enn vanlig på reiser og alkohol hemmer søvn. Man drikker ikke for å bli full, men selv et par drinker kan føre til et problem. Det har også vært tider da en anslått rolig natt blir til en stor en - en vin , to øl , tre shots, oh kjære!

Frokost utendørs: Aldri har to ord brakt slik fryd og fullstendig forferdelse på samme tid. I teorien tenker man, "Awesome! Jeg står opp og har en stor frokost og da trenger en ikke å spise før middag! "Virkeligheten er at du ofrer søvnen for en kaffe og en brødskive, fordi det er fornuftig, ikke sant? Feil!

La oss se hva ekspertene mener:
  • Etablere konsekvente søvnplaner (Vel det er ganske enkelt -. Hvis du ikke sover, trenger du ikke våkne..hehe)
  •    Lag en avslappende sengetid rutine som avslapping i et varmt bad eller lytte til beroligende musikk.
  •     Sov på en komfortabel madrass og puter (Umulig, det er nesten alltid det ene eller det andre.)
  •     Fullfør måltidet minst 2-3 timer før vanlig leggetid (Ærlig talt,det går ikke)
  •    Unngå alkohol nær leggetid og gi opp røyking (ingen poeng for å være ikke-røykere?)

Så jeg spør, kjære medreisende:
Hvordan er du sikker på at du får nok søvn når du reiser?

0 Kommentar(er):

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din, jeg leser hver og en!
Hvis du trenger et mer direkte svar kontakt meg på min e-post; frkbilmerke@gmail.com, eller send meg en melding på Facebook:) DIN kommentar lyser opp dagen min! ♥
Takk for besøket :)

© FrkBilmerke's Reiseblogg, AllRightsReserved.

Designed by H.S.L