onsdag 25. juli 2012

Reiser og Musikk

Og finne den perfekte sangen som du kan matche med en reiseopplevelse eller et minne er ofte vanskelig. Det er litt som å finne den beste vinen for å matche med en fancy middag - det kan ta litt tid, men når du finner den rette kombinasjonen, er noe du sent vil glemme.
Det er slik for meg når det gjelder musikk og reiser. Det er visse sanger som jeg lytter til og tenker, "Wow, dette ville være en perfekt sang å kjøre til", eller "Jeg ville elsket å høre denne på stranden. "
Andre sanger kan trylle frem konkrete scener for meg, selv om jeg aldri har sett dem før - en tom eng, en regnvåt fjellandsby, en overfylt bygate ...


Det er noen sanger jeg forbinder med konkrete reiseminner. Akkurat som visse lukter kan fremkalle svært spesifikke og detaljerte reiseminner, så også kan musikk.
Sangen trenger ikke engang alltid å matche situasjonen. Jada, fransk musikk kan få meg til å tenke på en gate i Paris, og hører jeg reggae kan det framprovosere et ønske om å ta på seg på solkrem og sitte på stranden. Men det finnes andre sang-matcher som ikke er fullt så opplagt. Noen ganger knytter jeg en sang med et sted eller erfaring jeg rett og slett hadde fordi det var det jeg hørte på, på den tiden.

Jeg vil alltid assosiere "Lovers in Japan" av Coldplay med togreiser.

Selv under min siste tur til Rhodos var det noen øyeblikk, at sangen som kom på spillelisten passet perfekt til landskapet utenfor eller til humøret mitt, og som jeg bare ville sette på repeat og lytte til om og om igjen.

Å ha en god spilleliste når jeg reiser, er derfor avgjørende. Jeg lytter til all slags musikk, og dette kommer godt med når jeg ønsker å matche en sang til et sted eller følelser jeg har mens jeg reiser.
Men jeg hører ikke på absolutt alt som er der ute.

Så her er her det du kommer inn:
Jeg vil vite om sangene som alltid dukker opp på dine spillelister.
Har du sanger som du alltid lytter til når du besøker visse steder?
Fortell meg om sangen og stedet.
Bringer en viss sang tilbake ett sterkt reise minne for deg?
Hvis ja, hvilken sang, Og hvor var du?
Er det sanger der ute som gjør at du føler at du er på ett reisemål, selv om du aldri vært der?
Del dem med meg.


Jeg vil at du skal dele dine sanger, ikke bare slik at jeg kan sjekke ut ny musikk, men også slik at jeg kan ha det gøy å sette sammen en liten reise spilleliste for noen av mine kommende reiser.
( Kanskje det blir din favoritt-reise-musikk-liste også?)


For å få spillelisten i gang, her er noen av mine favorittsanger som alltid er på spillelisten min når jeg reiser:
  • "Daylight" med Matt & Kim - Får meg til å tenke på å kjøre på landeveien i sommer, med vinduene nede.
  • "Lovers in Japan" av Coldplay - Minner meg om en togtur til Nord-Norge, fordi jeg hørte på det på den tiden.
  • "Sweet Disposition" av The Temper Trap - Får meg til å tenke på bytrafikk, og flytting.
    Jeg elsker å kjøre til denne sangen.
  • "Cosmic Love" av Firenze og Machine - Får meg til å tenke fosser og bølgerskvulp. Og Fyrverkeri.
  • "Full Moon" av The Black Ghosts - Bringer tilbake minner fra studietiden, fordi jeg hørte myepå den da.

Nå er det din tur :) Del sangene dine nedenfor!

Jeg gleder meg til å høre :)


0 Kommentar(er):

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din, jeg leser hver og en!
Hvis du trenger et mer direkte svar kontakt meg på min e-post; frkbilmerke@gmail.com, eller send meg en melding på Facebook:) DIN kommentar lyser opp dagen min! ♥
Takk for besøket :)

© FrkBilmerke's Reiseblogg, AllRightsReserved.

Designed by H.S.L