fredag 3. august 2012

30 Dagers Reise Utfordring # 5

Dag # 5 - Et reisemål som minner meg om noen.



Yikes! Hvordan kan et sted minne deg om bare en person?
Vel, med mindre du forbinder dette stedet med en opplevelse du delte sammen. Hmm ...






Det må være Seattle.

Seattle er den største byen i den amerikanske delstaten Washington, og fylkeshovedstad i King County. Byen ble grunnlagt på 1850-tallet, og er oppkalt etter indianerhøvdingen Sealth. Pr. 2011 hadde selve byen (620 778 innbyggere; det større byområdet («metropolitan area») hadde rundt fire millioner innbyggere.


Det var min oase. Mitt fristed og sutteklut fra alle problemene i verden utenfor.

Seattle er opphavsby for flere kulturelle fenomen. Jimi Hendrix vokste opp her. På 1980-tallet og begynnelsen 1990-tallet vokste musikkbevegelsen grunge frem, med drahjelp fra legendariske Kurt Cobain og hans band Nirvana. Andre kjente band som falt innunder grunge-bevegelsen i Seattle er Soundgarden, Alice In Chains og Pearl Jam. Byen er også kjent som USAs «kaffehovedstad», takket være kaffebargigantene Starbucks (grunnlagt i 1971), Seattle's Best Coffee og Tully's Coffee.



Tenker at denne destinasjonen alltid vil minne meg om min venninne. Kjære har kommet og gått i løpet av årene, men når jeg tenker på denne plassen, blir jeg alltid i godt humør.

Mange skandinaviske immigranter er bosatt i Seattle, spesielt i bydelen Ballard som ligger nord for sentrum. Her ligger også Nordic Heritage Museum, som påberoper seg å være det eneste museet i USA viet skandinavisk immigrasjonshistorie.


Den store, gamle huset med de tunge tredører og 16 trinn som fører opp til verandaen vil alltid være etset i hukommelsen min. Og den gode smaken av Seattle Latte (Starbucks).

Hvilket reisemål minner deg om noen?

0 Kommentar(er):

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din, jeg leser hver og en!
Hvis du trenger et mer direkte svar kontakt meg på min e-post; frkbilmerke@gmail.com, eller send meg en melding på Facebook:) DIN kommentar lyser opp dagen min! ♥
Takk for besøket :)

© FrkBilmerke's Reiseblogg, AllRightsReserved.

Designed by H.S.L